De perfecte Facebookpost bestáát!

De perfecte Facebookpost. Heb jij er al eens over nagedacht hoe die er uitziet? Wist je trouwens dat elke keer wanneer jij inlogt op Facebook er zo’n 1500 berichten klaarstaan om aan jou te tonen? Dat zijn er best heel veel. Teveel om allemaal te kunnen zien. Om die reden heeft Facebook natuurlijk het algoritme uitgevonden. De updates die jij te zien krijgt, zijn de updates die het allerbeste bij jou interesses en voorkeuren passen. Daar hoef je niets voor te doen, dat bedenkt dit slimme algoritme gewoon zelf.

Nu we dit weten komt er wel direct een andere uitdaging om de hoek kijken. Facebook heeft onlangs aangekondigd terug te willen naar de basis: een community waarbij berichten die de interactie tussen mensen bevorderen voorrang zal krijgen. Oké… Hoe zorg je er nou voor dat jij als organisatie nog op kunt vallen tussen deze updates? Dat kan met de perfecte Facebookpost.

De perfecte Facebookpost is erop gericht om het leven van je volgers makkelijker te maken.

1: RELEVANTIE
Hoe relevant is de update voor jouw volgers? Niet relevant? Plaats hem dan niet. Wel relevant? Werk het onderwerp verder uit en verwerk een van de volgende ‘ingrediënten’ in je post.

2: EMOTIE
Emotie is allesbepalend. Niet alleen voor hoe jij jezelf neer wilt zetten, maar zeker ook hoe het overkomt bij je publiek. Humor en herkenning zijn emoties die vrijwel altijd goed scoren. Bewandel daarom niet altijd de gebaande paden, maar bedenk eens wat buiten de comfort zone. De volgende emoties werken ook goed: euforie, verrassing, nieuwsgierigheid, verwondering, trots, vertedering, inspirerend, woede, nostalgie en frustratie. Wat juist niet werkt? Verdriet. Mensen vinden het op social nog steeds lastig om daar een juiste reactie op te geven. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk…

3: ZELF EXPRESSIE
Je wilt via je social kanalen aan anderen laten zien hoe jouw leven eruit ziet. Waar je voor staat, waar je in gelooft en wie je écht bent. Die laatste natuurlijk met een flinke schep zout, want zeg nou zelf: hoe écht is ons leven op social? Wat dus belangrijk is in je post is waarde toevoegen waarmee je volgers zich kunnen identificeren. Dat ze er trots op zijn of willen laten zien dat zij er ook zo over denken.

4: PRAKTISCHE WAARDE
Praktisch lijkt sterk op relevantie, maar je moet deze meer zoeken in de ‘how to’ hoek. Dit artikel is een mooi voorbeeld van relevant en praktisch. Dat ik je tips geef om de perfecte Facebook post te maken is, gezien het feit dat je dit nu leest, relevant voor je. Dat ik vervolgens 7 ingrediënten geef is vooral praktisch. Een post die erop is gericht om het leven van je volgers makkelijker te maken.


Relevantie, humor, inspiratie, praktische waarde & verpakking: de Kloktailtip van De Klok dranken.

 

5: CONTEXT
Wanneer iets breed wordt uitgemeten in het nieuws en jij kan daar met je organisatie op inspringen zou ik dat vooral doen. Hot topic + timing = king! Het maakt in dit geval niet uit wat voor soort nieuws het is, want als jij reageert met een van de emoties én een goede verpakking ben je absoluut koning.

 

     

Toen whatsapp er een aantal uur uitlag reageerde Hema met deze post. Heineken brengt nostalgische herinneringen naar boven met de kerst en Grolsch is blij dat 1 januari weer voorbij is.

 

6: VERPAKKING
De verpakking is een belangrijk onderdeel. Vooral het vinden van een goede balans tussen de verschillende contenttypen (video’s, foto’s, links, tekst)is essentieel. Bedenk hierbij ook weer: wat zou je zelf fijn vinden. Je wilt zelf ook niet de hele dag óf radio luisteren, óf lezen, óf tv kijken. Het is een combinatie van verschillende uitingen die een dag invulling geven.

7: PROMOTIE
Tot slot de promotie. Merk je dat een bericht het goed doet. Geef deze dan een boost. Je kunt zo gemakkelijk en tegen lage kosten je publiek uitbreiden. Go for it!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *